Ik ben dol op data. We meten dingen omdat we ze willen verbeteren. Goed ontworpen maatregelen geven ons objectieve feedback over hoe dicht we bij onze doelen liggen en helpen ons onze koers te corrigeren door ons snel te vertellen welke veranderingen werken en welke niet.
Toen ik een paar jaar geleden begon te rennen, ontdekte ik Nike Air Max 2017 Mujer allerlei statistieken die je kunt verzamelen terwijl je aan het rennen bent. Er is tempo (of snelheid), afstand,Nike Roshe Run Damen hartslag, cadans, kracht, grondcontacttijd, grondcontacttijdbalans, verticale verhouding, kracht, etc.
Mijn reis als hardloper begon op de weg en ik werd omringd door mensen die ook genoten van het meten van hun prestaties. We wilden zien hoe we presteerden en verbeterden tijdens onze runs. We hebben onze run gemeten aan de hand van het tempo dat we in de intervallen bereikten en aan de snelheid die gedurende een run werd vastgehouden. Een goede run was snel. Hoe sneller we renden, hoe beter we ons voelden. We wilden heel graag kijken wat ons horloge ons zou vertellen, en het was vaak dat we deze stille schreeuw hoorden: "Je moet sneller gaan!"
Als een gegevensgestuurde persoon keek ik ook naar hoe hoog of laag mijn Nike Air Presto Damen hartslag zou worden, hoe snel en in hoeveel slagen per minuut ik herstelde, wat mijn cadans en grondcontacttijd was. Er was een constant "inchecken" met mijn horloge om te zien hoe goed mijn run ging. Mijn horloge vertelde mij of ik het bezorgde.
Maar op een gegeven moment werd ik een slaaf van de statistieken, het tempo, de mijlen in een bepaalde run, de mijlen per week die ik rende en hoe snel ik rende was alles wat ik wilde. Dit waren de kenmerken van mijn verbetering als hardloper en helaas van mijn plezier. Ik was duidelijk verloren.
Zoals je kunt zien aan deze beschrijving, die nu ongelooflijk stressvol lijkt, was dat ik in deze zoektocht naar onmiddellijke externe feedback niet alleen heel vaak gewond raakte, maar ook werd losgekoppeld van wat rennen voelde op een bepaald moment.
Als ik terugkijk, waren die verwondingen Nike Internationalist Femme deels te wijten aan het feit dat ik niet klaar was voor zoveel belasting als een beginnende hardloper, maar ook aan mijn onvermogen om te vertragen wanneer mijn lichaam me dat vertelde en door slaaf te zijn van mijn horloge. Ik kende alleen gemakkelijk of moeilijk door de metriek in mijn horloge.
Dit soort training kan ook maar zo lang worden volgehouden. Terwijl ik op deze manier bleef trainen, raakte ik steeds opnieuw gewond en de stress van het vertrouwen op technologie om mijn hardlopen te meten, verloor me de vreugde voor de sport. Naar mij toe rennen is veel meer dan het bereiken van een persoonlijk record, medaille of podium, het is altijd een plek geweest waar ik mezelf en mijn relatie met de aarde bevond. Toen dit bijna verloren ging, wist ik dat ik moest breken met het gegevensgestuurde draaien.
Om deze verandering Nike Air Max 180 Damen voor mij te maken, moest ik opnieuw verbinding maken met mijn eigen hardlopen, en dit door een tijdje alleen te lopen. Ik wisselde van coach en verliet mijn weglopende groep. Ik ging naar wat ik altijd was gereden - de paden.
Samen met mijn nieuwe coach Adam St. Pierre was het eerste doel om te leren gemakkelijk te rennen. Het probleem was dat ik letterlijk niet wist wat dat was of hoe het voelde. Aanvankelijk probeerden we mijn hartslagmeter te gebruiken om mijn hartslag onder een bepaald aantal te houden. Het probleem was dat alleen al het kijken naar mijn horloge mijn hartslag tot een maximale inspanning zou verhogen. Ik stuitte op soortgelijke gevechten als ik naar tempo of snelheid keek. Als het te snel leek, dan was mijn reactie om in paniek te raken en het gevoel te hebben dat ik het niet zou volhouden. Als het www.hamsterylittlebillys.nl"langzaam" leek te zijn, dan was er de constante druk om te versnellen. Het was nog steeds een mentale strijd.
Dus besloten we om letterlijk alle metingen weg te gooien. Ik droeg mijn horloge, omdat Adam na een run nog steeds naar de gegevens zou kijken. Maar ik stopte er tijdens de run naar te kijken. Ik begon me weer te verbinden met hoe mijn ademhaling klonk, met wat het kloppen van mijn hart was en hoe mijn lichaam voelde bij elke stap.